Czytałem wiele entuzjastycznych relacji z koncertów Grażyny Auguścik i Paulinho Garcia pod hasłem: ”Beatles Nova”. Z wielką niecierpliwością czekałem na możliwość usłyszenia na żywo tego niezwykłego duetu. Okazja taka nadarzyła się podczas tegorocznej trasy koncertowej, w której programie znalazł się koncert w nastrojowym, słynącym wręcz z intymnego klimatu, poznańskim klubie Pod Pretekstem.
Grażyna Auguścik od końca lat 80-tych mieszka na stałe w USA, tam koncertując i nagrywając. 15 lat temu w Chicago Artystka poznała brazylijskiego gitarzystę i kompozytora: Paulinho Garcia. Dzięki niezwykłemu porozumieniu oraz wspólnym sposobie postrzegania Muzyki ich muzyczne poczynania połączyły się tworząc doskonały tandem okrzyknięty przez wielu krytyków najciekawszym jazzowym duetem wokalnym ostatnich lat. Współbrzmienie harmonii wokalnych piosenkarki i brazylijskiego gitarzysty akompaniującego im obojgu wytwarza niezwykle ciepły i intymny wręcz klimat będący wypadkową południowego temperamentu Garcii i słowiańskiej duszy Pani Grażyny.
Do tej pory nagrali wspólnie dwie płyty, z których najnowszą jest: ”The Beatles Nova” (2011). W ciągu wielu lat ukazało się mnóstwo płyt ukazujących różne sposoby interpretacji klasyki Lennona i McCartneya i wydawać by się mogło iż w tym temacie nic już nie jest w stanie nas zaskoczyć, a jednak… Okazuje się iż wiele utworów pochodzących z repertuaru ”Fab Four” stworzonych jest wręcz do bossa novy a słuchając ich w interpretacjach twórców tej płyty potrafimy niejednokrotnie wręcz zapomnieć o ich pierwotnym brzmieniu z lat 60-tych. To bezwzgędnie jedna z najciekawszych płyt roku 2011 zarówno w dziedzinie jazzu jak i szeroko pojętej muzyki popularnej. Płyta nagrana została w małej sali koncertowej w Chicago w dość niezwykły sposób w odniesieniu do dzisiejszych produkcji (na jeden mikrofon, bez pogłosów) przez słynącego z audiofilii: Kena Christiansena (od 25 lat nagrywającego m.in. samego Charlie Hadena). Wszystkie kompozycje zaaranżowano na dwa głosy, gitarę, flet bądź saksofon oraz kontrabas i różnego rodzaju brazylijskie instrumenty perkusyjne w klimacie bossa novy.
Z wielką niecierpliwością czekałem na możliwość usłyszenia na żywo nowego materiału tego niezwykłego duetu. Okazja taka nadarzyła się podczas tegorocznej trasy koncertowej Grażyny Auguścik i Paulinho Garcia, w której programie znalazł się koncert w nastrojowym, słynącym wręcz z intymnego klimatu, poznańskim klubie Pod Pretekstem. Nie po raz pierwszy już ta dwójka Artystów miała okazję uraczyć poznańską publiczność na deskach Pod Pretekstem. Pierwszy raz natomiast mieliśmy okazję poznać program złożony w zdecydowanej większości z repertuaru The Beatles.
Czytałem wiele entuzjastycznych relacji z ubiegłorocznych koncertów pod hasłem: ”Beatles Nova” i jak okazało się nie potrafię już napisać wiele więcej oprócz tego co już zostało powiedziane. Zaskakującym jest fakt, iż cały repertuar wykonywany był wokalnie przez Auguścik i Garcię tylko przy akompaniamencie gitary, a mimo to naprawdę niczego stworzonemu w ten sposób brzmieniu, nie brakowało. Znane z nagrań płytowych takie choćby utwory jak: ”Things We Said Today” czy: ”Blackbird” wzbogacone partiami fletu, saksofonu, kontrabasu i najróżniejszych perkusjonaliów -zabrzmiały bardziej kameralnie, intymne… Doprawdy niejednokrotnie odnosiłem wrażenie, że piosenki Beatlesów, jakie wybrzmiały na koncercie tylko z akompaniamentem gitary -wiele wręcz zyskały w takiej interpretacji.
Auguścik i Garcia odkryli w estetyce samby i bossa novy zupełnie inny potencjał ukryty w tak prostych przecież melodiach. Specyficzną aurę psychedelii tkwiącą w zakręconej melodyce ”Because” duet potrafił wykorzystać w sposób zapierający dech w piersi. Wspaniale zabrzmiały przekomarzające się wokalizy w ”Norwegian Wood”, a zmiany aranżacji w tak zdawać by się mogło się niemożliwym do przetworzenia w klimat bossa novy charakterystycznym: ”Hey Jude” okazały się doskonałe. Gorąco przyjęty był singlowy: ”When I’m 64”, wykonany w pierwszej części koncertu i niezwykle spopularyzowany dzięki animowanemu videoclipowi utrzymanemu w kliamacie beatlesowskiego filmu: ”Yellow Submarine”.
Grażyna Auguścik niejednokrotnie komentowała niektóre piosenki, nawiązując niezwykle ciepłe relacje ze zgromadzonymi słuchaczami, a nawet dzieliła się swoimi wrażeniami z przesłuchania najnowszej, tegorocznej płyty Paula McCartneya. Często też Artyści prowadzili między sobą swobodne wymiany myśli, robiąc wrażenie doskonale się bawiących i czerpiących ogromną radość z wspólnego muzykowania. Jak łatwo się domyślić nastrój taki udzielał się całej sali. Przepięknie zabrzmiał doskonały: ”Blackbird” i wszystkie pozostałe 13 piosenek z płyty: ”Beatles Nova”.
The medicine works well when the user consumes the medicine during sensual arousal. sales cialis They have some differences which can be seen within 15 to 30 minutes. discount viagra cialis But study has not successfully established that this drug is solely responsible http://opacc.cv/opacc/wp-content/uploads/2010/08/.._documentos_contabilistas_Modelo%2022.pdf viagra 100 mg for all the side-effects that someone may suffer from. Jellies, soft tabs online cialis opacc.cv and effervescent are the soft forms of the traditional sildenafil pill, which are available in semi liquid version. Oprócz repertuaru The Beatles, mieliśmy okazję usłyszeć m.in. przepiękną wersję: ”Fragile” z repertuaru Stinga, cudownie wykonaną: ”Sambę przed rozstaniem” do słów Jonasza Kofty, oraz kilka pięknych brazylijskich standardów.
Głos Grażyny Auguścik słuchany na żywo, bez pośrednictwa płyt – zachwyca i zniewala. Niewiele jest wokalistek potrafiących tak swobodnie i jednocześnie z ogromną gracją operować tonacjami, czystym, krystalicznym i ujmującym wdziękiem głosem.
Podczas kilkakrotnych (!) bisów, na sam koniec dwie własne ballady zagrał i odśpiewał Gracia solo. Niezwykły temperament muzyka sprawiał, iż odnosiło się wrażenie iż samba i bossa nova płynie w jego żyłach razem z krwią. To wyjątkowo autentyczny i ujmujący swą osobowością sceniczną artysta.
Intymność, ciepło… Doskonały koncert.
za: longplay
Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia: ”Beatles Nova”
12.03.2012, Poznań, Pod Pretekstem
Koncert odbył się pod wyłącznym patronatem RadiaJAZZ.FM
No Comments